Мамчур О.І., Ванда І.В., Котик Л. І.

СУСПІЛЬНО-ГЕОГРАФІЧНІ ДИСЦИПЛІНИ: РОЛЬ УФОРМУВАННІ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Розглянуто головні особливості формування суспільно-географічних знань у вищій школі. Досягнення ряду компетентностей у процесі виконання навчальних програм з суспільної географії є основою модернізації географічної освіти. Трактування компонентів географічної грамотності розглянуто у руслі європейського досвіду (мережі “Геродот” і проекту Тюнінг). Проаналізовано формування компетентностей, знань і вмінь у процесі вивчення окремих вибіркових навчальних курсів, що викладаються на кафедрі економічної і соціальної географії Львівського національного університету імені Івана Франка. Розвиток базових, загальних і професійних компетентностей в освітньому процесі студентів-географів має на меті вдосконалення географічної грамотності.

Ключові слова: суспільно-географічні навчальні дисципліни, вибіркові дисципліни, компетентності, знання і вміння, загальні компетентності, професійні компетентності, географічна грамотність

ОБЩЕСТВЕННО-ГЕОГРАФИЧЕСКИЕ ДИСЦИПЛИНЫ: РОЛЬ В ФОРМИРОВАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬІХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ.

Рассматриваются основные особенности формирования общественно-географических знаний в высшей школе. Достижение системы компетентностей в процессе обучения общественно-географических дисциплин является основой для модернизации географического высшего образования. Понимание географической грамотности и ее компонентов заимствованоиз европейских разработок, в частности проекта Тюнинг и сети Геродот. Проанализировано формирование компетентностей, навыков и знаний на примере отдельных выборочных общественно-географическихучебных дисциплин (“Социальная география”, “География мирового хозяйства” и “Территориально-производственныекомплексы”), которые преподаются на кафедре экономической и социальной географии Львовского национального университета имени Ивана Франко. Сравнение разработок приводит к выводу о соответствии разработок преподавателей кафедры рекомендациям и требованиям к компонентам географической грамотности. Общественно-географические учебные программы требуют рассматривать как основополагающие для географии такие составляющие: пространственные навыки студентов; геопространственная организация как основной термины; понимание процессов и систем; отношения между человеком, обществом и окружающей средой. Визуальная, информационная и численная, личностная, социальная и культурнаякоммуникация как средства достижения географической грамотности являются основными для каждого из ее компонентов. Разработка общих и профессиональных компетентностей в рамках общественно-географических курсов направлена на улучшение географической грамотности студентов. Комплексность и междисциплинарность общественно-географических навыков и знаний увеличивают их значительность в подготовке бакалавра географии.

Ключевые слова: общественно-географические учебныедисциплины, выборочные дисциплины, компетентности, знания и навыки, общие компетентности, профессиональные компетентности, географическая грамотность.

Література:

  1. Aspects of State of Geography in European higher education. TUNING Geography: a report of findings and outcomes / K. Donert. – Liverpool: HERODOT Publications, 2007. – 53 p. [Electronic resource] / Сайт TUNING Educational Structures in Europe. –Mode of access: http://www.unideusto.org/tuningeu/subject-areas/geography.html.
  2. Білецький М. І. Навчальна програма, семінарські, практичні, самостійні та тестові завдання з курсу “Територіально- виробничі комплекси” для студентів географічного факультету / М. І. Білецький, Л. І. Котик. – Львів: Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2009. – 72
  3. Білецький М. І. Програма, методичні вказівки до практично-семінарських занять та тестові завдання з навчальної дисципліни “Соціальна географія” для студентів географічного факультету / М. І. Білецький, І. В. Ванда, Л. І. Котик. – Львів: Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2011. – 108 с.
  4. Вступне слово до Проекту Тюнінг – гармонізація освітніх структур у Європі. Внесок університетів у Болонський процес. – 108 с. [Електронний ресурс] / Сайт TUNING Educational Structures in Europe.–Режим доступу: http://www.unideusto.org/tuningeu/images/stories/documents/ General_Brochure_Ukrainian_version.pdf.
  5. Закон України “Про вищу освіту” [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Верховної ради України. – Режим доступу: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/1556-18.
  6. Кузик С. П. Географія світового господарства : навч. посібник / С. П. Кузик, О. І. Мамчур, І. В. Ванда. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2014. – 312 с.
  7. Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС) “Про основні компетентності для навчання протягом усього життя” від 18 грудня 2006 року [Електронний ресурс] / Офіційний сайт Верховної ради України. – Режим доступу: http://zakonrada.gov.ua/laws/show/994_975.
  8. Шаблій О. І. Основи загальної суспільної географії : підручник / О. І. Шаблій. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2003. – 444 с.
  9. Шищенко П.Г.Стандарти  географічної   освітив   Україні:   глобальний   та   регіональний   виміри   /   П. Г.Шищенко, Я. Б.Олійник, О. Ю.Дмитрук, Н. В. Муніч// Ученые записки Таврического національного университета им. В. И. Вернадского. – Серия “География”. – Том 17 (56) № 4 (2004). – С. 55–64.

Повний текст

PDF